Hur bra original behövs

En vanlig fråga är vilken upplösning en bild måste ha. Tyvärr finns det inget enkelt svar på detta, det beror på…

  • Hur bra originalet är, det handlar definitivt inte bara om upplösning och megapixlar!
  • Vilken typ av motiv det är.
  • Hur stor utskriften ska vara.
  • Betraktningsavstånd. En stor bild tittar man normalt inte lika nära på.
  • Typ av papper eller canvas. En struktur lurar ofta ögat och är mer förlåtande.
  • Hur bra syn man har.
  • Vad det är för betraktningsbelysning. Här fuskas det ofta!

Vissa tumregler kan man ändå räkna fram. Sedan stämmer det ändå inte riktigt eftersom det inte går att jämföra skrivarens upplösning i DPI och kamerans i PPI. Vi tar tre exempel, A4, A3 och A2. Normalt skriver man ut med 300 DPI (dots per inch). Epson skriver i och för sig ut med 360 DPI (native resolution). Ett A4 skulle då behöva 8,4 megapixlar, A3 16,7 megapixlaroch A2 33,4 megapixlar. Nu trycker man väl inte näsan mot bilden lika lite som man sitter två dm från sin 42 tums TV. Nedanstående betraktningsavstånd är kanske mer realistiska.

  • A4 – 55 cm, då räcker 4 megapixels
  • A3 – 77 cm, då räcker 5 megapixels
  • A2 – 110 cm, då räcker 6 megapixels

Det finns en enkel regel att räkna ut ett ungefärligt betraktningsavstånd. Man tar 1,5 x diagonalen. För en A2-bild skulle det alltså bli 1,5 x  √42² + 60² ≈ 110 cm (pythagoras sats).

Detta är naturligtvis ingen exakt vetenskap, det beror som sagt på…

Hur gör man om pixlarna inte räcker till? Jo då kan vi interpolera, dvs matematiskt lägga till pixlar. Är det inte alltför stora skillnader fungerar det bra med PhotoShop. Specialprogram som Perfect Resize (fd Genuine Fractals) påstår att de kan klara att öka storleken 1000% utan att förlora i skärpa eller detaljer. Jag använder både Perfect Resize och en”fattigmansRIP” som heter QImage Ultimate. QImage har möjlighet att välja på 12 olika interpoleringsmetoder. De har en egen metod som heter fusion tillsammans med Deep Focus Sharpening (DFS). Den ger ett väldigt bra resultat som undertrycker sk artifakter eller ”glödande kanter” även om bilden skärps för mycket vid utskrift.

En annan intressant fråga är hur hög upplösning (DPI) som ögat kan se skillnad på. En bild är i detta fall digital om vi antar att den består av en mängd små bläckprickar. Ögat är analogt och det vi ser är mer att betrakta som en ström av reflekterat ljus. Det enda vettiga sättet är att testa och naturligtvis skiljer det från människa till människa. Normalt brukar man säga att gränsen går vid 250 – 300 DPI. En modern, bra skrivare av hög kvalité räcker alltså.